Byl to již 5 ročník, kdy jsme postupně přešli naše Beskydy, přes Beskid Maly, Žywiecko-Orawski, Beskid Sadecki až v letošnímu putování do Bieszczady Zachodnie na hranice s Ukrajinou. Čeká nás tentokrát 5 treků na 110 km a 4 ubytování na chatách.

Zahájení akce už klasicky začalo v Praze u zlatavého moku nedaleko hlavního nádraží. Proběhla poslední válečná porada a po 22h se vyráží nočním vlakem směr Košice. Nad ránem se dostavíme do východoslovenské metropole, kde přesedáme na místní vláček do Michalovců. Zde nás čeká přesedání do náhradní autobusové dopravy do Stakčína a pak ještě jedním autobusem až do nejvýchodnější vesnice na Slovensku do Nové Sedlice.

Nová Sedlica - Domček Deduška Večerníčka

První den zahajujeme výstupem na hřeben sbíráme první kopce a dorážíme hned na začátku na trojmezí Slovensko-Polsko-Ukrajina. Je zajímavé se vlastně dostat v dnešní době na Ukrajinu i když jen pár kroků za čáru. Pokračujeme dále na nejvyšší bod celého putování Wielka Rawka 1304 m. Nádherné výhledy počasí na jedničku, ale už bysme rádi byli dole na pořádně večeři v prvním ubytování v Ustrzyki Górne, jelikož po 14 hodinové cestě na start trasy už toho máme celkem plné kecky. Pár piv a hamburger uspokojil. Počasí bylo rozpálené tak vysílení bylo velké a rádo se zapadlo do postele.

Wielka Rawka 1304 m

Druhý den po překvapivé snídani formou švédských stolů (což na polských chatách není zvykem) vyrážíme velkým stoupákem na další dva zajímavé holé hřebeny s vyhlídkou na prvním Kruhly Wierch 1297 m a druhý hřeben s nejvyšším bodem Hasiakowa Skała 1232 m. Na druhou jmenovanou jsme se těšili, že si dáme pořádné jídlo a pití a zděšením zjistili, že si dáme místo Bigose a Žurku, jen sušenku a místo piva tak max čaj a kávu, jak v nějaké kavárně na předměstí Krakova. Vlastní zásoby nás zasytili a mohlo se vyrazit do cíle na bacovku do Jaworzec. Po fajn večeři, pár pivech a mastění karet hurá do hajan.

Osadzki Wierch 1253 m

Třetí den a opět začíná švédskýma stolama fakt nevídané, ale příjemné. Tento den nás čekaly spíš lesní úseky bez vyhlídek, ale bylo chladnější počasí a to jsme po 2 dnech parma ocenili. Dnes byla v cestě také hospůdka, tak jsme si říkali snad dopadne lépe jak ta divná ''kavárna'' na kopci minulý den. A dopadla na výbornou. Pak už jen přes lesy dojít do dalšího ubytování v obci Jablonki. Ubytování sousedilo s wellness rezortem, který jsme v takovém zapadákově nečekali a bylo včetně restaurace, kam jsme hned vyrazili na obhlídku. Bylo to terno výborná polská kuchyně, i když tedy mladá servírka si nás moc nevšímala, pullitry prázdné a na stole se hromadilo použité nádobí až jsme museli volat a posunky upozorňovat obsluhu ať si bordel odnese.

Hluboké lesy nad Jaworzec

Čtvrtý den začal světe div se opět švédským stolem a tím si restaurace z večera udělala po fiasku obsluhy velmi dobré renomé. Za 55 zlotek švéďák, na který dlouho nezapomeneme, protože prvních 5 kilometrů 4 dne to moc nešlapalo byli jsme přežraní. Trasa nebyla tentokrát tak náročná, bylo menší převýšení, ale i méně kopců a hlavně málo lidí na trase a člověk si užíval klidu. Poslední nocleh jsme měli ve vsi Komancza v příjemném rodinném, domácím, hotýlku s perfektním zázemím, fajn večeře servírovaná přímo panem majitelem, který byl velmi přátelský.

Duszatynskie Jezero

Pátý den, .... ehmmm jooo byl opět švédský stůl. Poslední trasa už byla velmi lehká jen přejít hranice přes Stredný hrb 822 m a dojít do městečka Medzilaborce zpět na Slovensko. Posledních 5 km po asfaltu při 30 stupních bylo až až. Poslední posezení na pivu a cesta zpět domů.

Tank v Medzilaborcích

Tady jsme se s partou rozdělili 5 členů jelo na noc vlakem zpět a 3 členové (včetně mě) jeli ještě autem jednoho z členů party dát si přechod části Malé Fatry s ubytováním na 2 noci v Martinu. Trasa přes Minčol a Velkú lúku. Cestou zpět ještě malý výlet na Veľký Javorník, nedaleko hranic.

Malá Fatra - Veľká lúka 1475 m - Chata Javorina

Aby mých 9 dní volna bylo zakončeno aktivně, ještě jsme s drahou polovičkou o víkendu osedlal kolo v Českém středohoří a Labských pískovcích.

Labe - Malé Žernoseky a Děčínský Sněžník

A co říci závěrem. Poznal jsme vzdálený kraj Polska, nové zákoutí Slovenska, po roce viděl své kumpány, a nezapomenul ani na svá oblíbená místa na severu Čech a kliknul zhruba kolem 60 kopců.